Odense kan se tilbage på en historisk stærk sommersæson. I sommeren 2025 blev der registreret 215.996 overnatninger i byen – en stigning på 6,9 % sammenlignet med sidste år. Dermed er Odense den storby i Danmark med den største turismevækst i højsæsonen, langt over landsgennemsnittet på 1 %.
Ifølge Odense Kommune og Destination Fyn skyldes fremgangen flere års målrettet arbejde med byudvikling, kulturliv og strategisk markedsføring, som har løftet byens status som både national og international destination.
“De flotte turismetal viser, at Odense er på landkortet for mange – både i Danmark og internationalt. Vi skal være blandt landets mest attraktive destinationer og samtidig bidrage bæredygtigt til turismeøkonomien,” Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel.
Kultur og byliv som drivkraft
Udviklingen er båret af massive investeringer i kultur og byliv. Alene i 2025 har Odense budt på mere end 60 events, mange af dem i sommermånederne. Blandt højdepunkterne tæller H.C. Andersens Hus, Danmarks Jernbanemuseum, Kunstmuseum Brandts, Odense International Film Festival og HCA Festivals – samt den store fejring af 150-året for H.C. Andersens død, ANDERSEN FOREVER, der har trukket tusindvis af gæster til byen.
“Odenses flotte vækst er et tydeligt resultat af en vedholdende og strategisk indsats, hvor kommune, erhvervsliv og attraktioner har arbejdet tæt sammen. Når Odense styrker sin position som storbydestination, løfter det hele Fyn som oplevelsesdestination,” Tue Kempf, direktør for Destination Fyn.
Han peger på, at flere gæster i stigende grad kombinerer byens kulturoplevelser med natur og kystferie – en tendens, der styrker Odenses rolle som indgangsport til hele Fyn.
Internationale gæster sætter rekord
Det er især udenlandske turister, der trækker væksten. 42,5 % af alle overnatninger i Odense kom i 2025 fra udenlandske gæster – en stigning på 3,3 % fra året før. De største markeder er Tyskland, Sverige, Holland, Norge og USA.
Særligt de amerikanske turister viser stor interesse: Antallet af amerikanske gæster er steget med 43 % i forhold til 2024 – og hele 353 % siden 2019.
Odense på verdenskortet
Den internationale opmærksomhed er ikke kommet af sig selv. En målrettet markedsføringsindsats har de seneste år sikret omtale i toneangivende medier som Forbes, The New York Times, The Independent og Vogue, der alle fremhæver Odense som en “must-see destination” og et eventyrligt alternativ til de klassiske storbyer.
Medierne fremhæver særligt byens H.C. Andersen-univers, grønne byrum, havnearkitektur og UNESCO-ringborgen Nonnebakken, som i 2023 blev udpeget til Fyns første verdensarv.
Fra trafikby til oplevelsesby
Bag succesen ligger også en målrettet byomdannelse. Projekter som Fra gade til by har forvandlet tidligere trafikerede veje til grønne, bilfri byrum, mens letbanen, der åbnede i 2022, har styrket byens sammenhæng og gjort det lettere for gæster at bevæge sig mellem attraktionerne.
Odense investerer fortsat massivt i udviklingen af Indre Havn og det gamle OUH-område, som forventes at skabe nye byrum, hoteller og oplevelseszoner.
Vikingehistorien får nyt liv
Et nyt projekt skal yderligere styrke byens turismepotentiale. Odense Byråd har netop afsat 10 millioner kroner til formidling af byens vikingehistorie med udgangspunkt i Nonnebakken.
Midlerne skal bruges til kunstinstallationer, historiske formidlingstiltag og fællesskabende aktiviteter, udviklet i samarbejde med Museum Odense. Målet er at skabe en levende oplevelse, der både taler til lokale og turister – særligt fra USA, hvor interessen for vikinger og nordisk kulturarv er stærkt stigende.
“Vi ønsker at give nyt liv til Odenses vikingehistorie og gøre den til et centralt oplevelsespunkt – både for byen og hele Fyn,” Tue Kempf.
Se Odenses bedste hoteller og få inspiration til Oplevelser på Fyn.

